Dag 1-5

Dag 1,
18.12.09

Idag starter da altså prosjektet. Jeg skal sove 20 min klokka 02, 06, 10, 14, 18 og 22 I tiden som kommer fremover og denne skal hjelpe meg med å våkne.

Jeg startet rett på etter terminens siste eksamen, klokka 13:50 og kunne etter et par blokker konkludere med at 20 minutter shuteye faktisk er ganske deilig en gang hver fjerde time, men som jeg merket meg er det greit å huske å stille klokka til å ringe til riktig tid og ikke tjue timer for sent. Nuvel, minor setbacks må man regne med, jeg oversov litt klokka 02, men fortsatte som om ingenting skjedde klokka 05:50.

Dag 2:
19. desember 2009 kl. 18:20
Dag 1 er nå overstått og vel så det, nettopp tatt en 20 min lur. Begynner å bli litt trøtt etter en klar mangel på søvn. Planlegging av dagen var lettere enn først antatt og ikke noe problem å komme seg til riktig sted til riktig tid selv om man er ute og farter. Da starter dag 2, og allerede nå skal jeg teste systemet vs. sosialt samvær, med napp klokka 22 og 02 mens jeg er på fest.

Dag 3:
20. desember 2009 kl. 05:38
kom meg gjennom dag 2, det fungerer fint  å snike seg unna for å sove litt selv i sosialt samvær, men merk at jeg ikke fikk sove idag pga en blanding av høy musikk og lite trøtthet. Tapte nettopp nesten kampen mot søvnen mens jeg kjørte fra nittedal og hjem. Jeg tror det er nå det begynner for alvor. sove om 10 min, blir spennende å se om jeg våkner igjen når jeg skal.

20. desember 2009 kl. 08:50
Sitter og gynger i stolen og venter på at klokka skal bli 09:50 så jeg kan få en fix med søvn. Lover bra.

20. desember 2009 kl. 12:53
Venter på at klokka skal bli 13:50 så jeg kan ta en ny 20min lur.

20. desember 2009 kl. 18:22
Da var dag 3 godt igang. morgenstund var slitsom med tanke på trøtthet, men utover det virker det som om jeg har begynt å venne meg litt til 20 minutterne. Våkner foreløpig i det klokka begynner å ringe, og jeg føler meg mindre og mindre trøtt i våkenperiodene. Prøver å ikke tenke for mye fremover, selv om jeg vet at det er en god sannsynlighet for at det blir verre fremover.

Dag 4:
21. desember 2009 kl. 14:13
Idag gikk det galt. Jeg våknet 13:54 med klokkeenheten til alarmhelvetet som skal vekke meg i hånda og det siste jeg husket var at jeg våknet 06:10. Hva bedre er er at jeg tydeligvis hadde fikla med masse innstillinger på klokka. Dette var et stort tilbakesteg, men jeg gir/ga meg ikke. Jeg satte klokka til å ringe 14:10 og prøvde å sove videre.

Men, jeg er også glad for at jeg sovnet igjen etter at jeg skulle. Det gir meg first hand opplevelse på hva som skjer i forhold til systemet. Etter 3 dagers "søvnløshet" skulle man kanskje trodd at 8 timer søvn var alt hjernen kunne ønsket seg. Jeg har en uggenhet i kroppen som om jeg skulle ha sovet i nærmere 20 timer, samtidig som det også bare *føles* som om jeg har sovet i 20 minutter. Jeg er/var ikke oppvåkningstrøtt, akkurat som etter 20 min, jeg kan ikke huske å ha drømt noe, og jeg føler meg ikke uthvilt. Og det eneste som skiller at jeg våknet to blokker for sent er at himmelen er litt lysere enn den skulle vært, men jeg har uansett gardinene for.

Hva mer er at jeg har lært/fått bekreftet noe viktig nå. Min biologisk oppfattede natt kommer på morgenkvisten, og det er da hjernen min vil skrike mest etter søvn. det må jeg ta i betraktning fremover, Jeg må ha bedre rutiner i forhold til klokka og jeg MÅ ut av senga idet jeg våkner, noe jeg mistenker var det som gikk galt idag. I hvilken grad ekspereimentet ble stillt tilbake gjenstår det å se, men jeg fortsetter som om jeg bare sov 20 min istad.

Dag 5:
22. desember 2009 kl. 22:35
jeg lot oppdateringen vente på seg etter gårsdagens flause for å se hvordan ståa var. Mitt lille søvneventyr ble satt tilbake ca en dag etter at jeg oversov igår, virker det som, men nå merker jeg at jeg nærmer meg kneika igjen. Etter litt lesing på området har jeg grunn til å tro at hvis jeg klarer å holde meg "våken" i tolv/seksten timer til så er det nedoverbakke og litt hvilesøvn derfra.

Heldigvis ble ikke alt kastet bort da jeg oversov igår. Søvnmønsteret funker fint, jeg får ca 20 min med søvn i hver blokk og jeg har ikke opplevd problemer med å våkne til alarmen enda. Jeg våkner ikke uthvilt på noen måte enda, men jeg er ikke noe søvngroggy heller. jeg våkner i grunn bare litt mindre trøtt enn før jeg la meg, men til tider er jeg også så trøtt at jeg bare sitter tilbakelent og ser tankeløst opp i taket, så jeg holder meg fint balansert rundt den tilstanden der. Heldigvis er det nok av filmer og serier å se på, spill å spille, og planlegging av rommet å gjøre. til dere som vurderer å følge fotsporene mine hvis jeg lykkes; sørg for å ha nok av ting å gjøre!

Og jo, glemte å nevne noe; de luringene som kunne mene koffein eller andre oppkvikkende midler er løsninger må få vite først som sist at det er det døden for prosjektet. Koffein påvirker i største grad REM søvnen og hjernens villighet/trengsel til å gå inn i denne fasen. Med det sagt så er jeg forsiktig med cola, men sjokolade skremmer meg ikke:p
Jeg advarer allerede nå, overgangen til polyfasisk søvn krever viljestyrke, og mye av det.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Drømmegutten

Drømmegutten

22, Oslo

Jeg heter da Trond-Erik og er antageligvis et av de mest frisinnede personene du kommer til å møte. Jeg har prøvd å sove flerfasisk siden 18. desember 09 og her kan du lese om min kamp og mitt liv med polyfasisk søvn, og tidvis andre frisinnede tanker og idéer.

Kategorier

Arkiv

hits