Polyfasisk søvn, Uberman's sleep schedule.

Søvn er et svært spennende tema. Det er så mye mer til det enn det folk flest tror. "Jeg trenger minst 8 timer søvn for å fungere" er et godt eksempel på hvor lite folk flest egentlig vet om søvn. Her skal jeg prøve å forklare hvordan søvn fungerer, hvordan det kan manipuleres, hovedsakelig med sikte mot ubermans polyfasiske søvnsystem, og henvise til litteratur.

Polyfasisk søvn vil si at man sover i flere omganger i døgnet (derav poly), i stedet for å sove "vanlig" monofasisk om natten. I praksis sover man da x-antall ganger om dagen á 20-30 min per gang, til faste tider hver dag i fire timers intervaller (F.eks legger du deg 10, 14, 18, 22, 02 og 06), for en grand total of ca 2 timer dagen. "Alt for/Veldig lite" sier de fleste. Mer enn nok sier jeg.
Prinsippet går ut på at man tvinger hjernen til å hoppe over de andre fasene av søvnen og rett inn i det som kalles REM-søvn (rapid eye movement). Dette er hvilesøvnen, men også søvnen da hjernen jobber mest og det er hovedsakelig i denne fasen man drømmer mest og best. Når man sover 8 timer får man ca 1,5t med REM-søvn. Dette avhenger selvfølgelig av lengden på søvnsykluser, som kan være fra 60-120 minutter, og som varierer fra person til person. REM-søvnen opptrer nemlig i en kort periode i den første søvnsyklusen og deretter gradvis lengre utover i søvnen. Så når man sover 6 ganger 20 min med kun REM-søvn? Ja, da både hviler man og stimulerer hukommelse, kreativitet og innlæring I 2 garanterte timer hver dag, altså mer hvile, drømming og stimulanse enn hvis man sover monofasisk i 8 timer. Man hviler 6 ganger om dagen og er i praksis alltid uthvilt. På godt og vondt drømmer man følgelig også mer som følge av mer REM-søvn, og drømmene blir angivelig klarere og mer intense. Dette skyldes antagelig at man går rett inn i og kommer rett ut av den. Til gjengjeld er mareritt et ukjent fenomen blant de som sover slik, og det skyldes visstnok at drømmene ikke rekker å bygge seg opp til mareritt.

Men man må ofre noe for å tjene mer. Man går glipp av dyp søvn der kroppen restituerer (bygger seg opp igjen etter fysisk aktivitet og trening) og produserer en del kjemikalier (som man antageligvis kan få via kosthold). Den eneste tydelige bakdelen er at du faktisk må sove hver fjerde time, og man har liten anledning til å stokke om for mye på når man sover. Dette kan være vanskelig å bake inn i skole/jobb og sosialt samvær, men så lenge de rundt deg vet hva og hvorfor, er det i bunn og grunn ikke noe problem det heller. Det er også uvisst hva konsekvensene blir av å sove slik over lengre tid. Forutenom denne karen, vet jeg ikke om noen som ikke har sovet "normalt" konsekvent i mer enn 6 måneder, men hvis lege og helse tillater det, skal jeg prøve dette over en periode på så mye som tre år mens jeg studerer.

Polyfasisk søvn tror jeg også kunne vært en løsning på en rekke søvnproblemer i og med at man setter et fast system på det. Selv er jeg et kraftig B menneske, som vil si at jeg blir trøtt sent og dermed våkner sent hvis jeg legger meg når jeg er trøtt (noe som ikke er helt uvanlig) eller så våkner jeg som et vrak klokka 7 på morgenen. Noen som kjenner seg igjen?

Hvorfor sover vi monofasisk? En gang i tiden var det nok fordelaktig med tanke på at man ikke kunne se spesielt mye om natten og allikevel kunne bruke tiden til å hvile og gjemme seg for rovdyr, men i dagens samfunn spiller rett og slett ikke fargen på himmelen noen rolle lenger. I land som mexico og spania er det helt vanlig å sove litt midt på dagen, og det fungerer fint (hvis man ser bort ifra at byråkrati egentlig ikke fungerer i spania ->Mañana<-) og forskning med EEG målinger viser at mennesket har en dragning til å sove bifasisk (to ganger daglig) som de gjør i disse landene. Det å sove monofasisk er rett og slett blitt en vane som er vond å vende. Det skal sies at i forhold til sosialt samvær, pynting o.l. er det fordelaktig å ikke sove polyfasisk av åpenbare grunner. (Kilde til denne paragrafen)

Hvorfor polyfasisk søvn? At man visstnok får økt kreativiteten, konsentrasjonen og effektiviteten sin er er en bonus men jeg gjør det hovedsakelig fordi tid er den viktigste ressursen vi har, desverre en ressurs vi har veldig begrenset av. Alt for lite av med alt vi skulle ha gjort.  Har du noen gang tenkt eller sagt at du kunne gjort hva som helst for å få mer tid til rådighet? Det har jeg og.
I tillegg til å "få" mer tid, er dette også en utfordring og en øvelse i selvdisiplin.
Prøvd å slutte å røyke eller spise godteri noen gang? tungt? Prøv å venne deg av med å sove.
Det sies at det tar mellom tre og fire uker å venne seg av med, eller tilegne seg nye vaner. (Tips til bekjemping av vaner, og antageligvis behjelpeli når du skal tilegne nye.) Treukers overgangen er ikke bare barnemat når det gjelder søvn. Men, jeg elsker utfordringer som har noe for seg. Og jeg er typen som heller vil sette mine egne spor der det ikke går en sti.

Jeg er ikke den første til å gjøre dette, og jeg er nok ikke den siste heller. Her kreditterer jeg noen av mine forgjengere, samt at dere kan lese og lære det jeg har lest og lært.

http://www.cracked.com/ (<-- den utrolige siden der jeg fant ut om dette)
http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10/polyphasic-sleep/ (<-- den beste og mest nøyaktig/omfattende siden, Steve Pavlina er en fantastisk blogger som har tatt for seg mye rart)
http://www.glabladet.no/2008/11/polyfasisk-sovn-med-uberman-sleep-schedule/
http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720

2 kommentarer

zzzzilje

21.mar.2010 kl.12:23

wow!

Drømmegutten

21.mar.2010 kl.13:15

zzzzilje: ganske sykt, sant?

Skriv en ny kommentar

Drømmegutten

Drømmegutten

22, Oslo

Jeg heter da Trond og er antageligvis et av de mest frisinnede personene du kommer til å møte. Jeg har prøvd å sove flerfasisk siden 18. desember 09 og her kan du lese om min kamp og mitt liv med polyfasisk søvn, og tidvis andre frisinnede tanker og idéer.

Kategorier

Arkiv

hits